بازاریابی محتوایی

کلاف محتوا؛ الگوریتم‌های ناگفته گوگل

کلاف محتوا کتابی است که تمامی افراد فعال در حوزه محتوا و سئو باید آن را مطالعه و اگر شما هم جزء فعالیت حوزه محتوا باشید، می‌دانید که نوشتن یه مقاله و یا مطلب خوب و کامل امری ساده و آسان نیست. حقیقت این است که همگی ما تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا بهترین محتوا را بنویسیم. اما در این بین سئوالات زیادی برای ما مطرح می‌شود که یک جواب بیشتر ندارد: “بستگی داره“!

برای نوشتن یک محتوای خوب باید نیاز مخاطب را بخوبی بشناسیم و با دغدغه‌های او آشنا باشیم. ما باید علاوه بر تلاش کردن برای نوشتن یک محتوای مخاطب‌پسند، از قانون و قاعده‌های گوگل هم مطلع باشیم و بتوانیم نمایش خوبی از خود برجای بگذاریم.

شناخت الگوریتم‌های گوگل یکی از نیازهای ضروری تمامی افرادی است که تلاش می‌کنند تا محتوایی موثر و کارآمد را بنویسند. همچنین بهینه‌سازی مقالات بر اساس استانداردهای سئو هم به ما کمک می‌کند تا مقالات ما بیشتر و بهتر دیده شود و بتواند رتبه‌های برتر را در گوگل از آنِ خود نماید.

معرفی کتاب کلاف محتوا
معرفی کتاب کلاف محتوا

اما کلاف محتوا کتابی است که به تمامی سئوالات مرتبط با محتوانویسی به شکل شفافی پاسخ می‌دهد. سئوالاتی که شاید بارها آن‌ها را پرسیدیم و جواب‌های متفاوتی هم دریافت کردیم. این کتاب به همت آکادمی وبسیما تهیه شده است. کلاف محتوا؛ در 12 فصل و 125 صفحه نگارش شده و همین حالا به صورت رایگان از سایت آکادمی وبسیما قابل دریافت است. اما برخی از این سئوالات که ممکن است برای شما هم دغدغه بزرگی باشد عبارتند از:

محتوای مقاله یا محصول چند کلمه باید باشد؟

معرفی کتاب کلاف محتوا

بسیاری تصور می‌کنند که برای کسب جایگاه در نتایج جستجو، محتوای مقاله باید حداقل 2000 کلمه باشد! مهم‌ترین دلیل‌شان هم، بررسی نمونه‌های موفق است. آیا واقعا تعداد کلمات استفاده شده در محتوا، موجب موفقیت این صفحات در نتایج جستجو شده است؟ قطعا نه! در این فصل اول کتاب این موضوع کاملا شرح داده شده است.

در هر مقاله از چند لینک داخلی استفاده کنیم؟

از پرسیدن این سوال و جواب نگرفتن کلافه شدید؟ بله هیچ تعداد مشخصی برای تعداد لینک‌های داخلی مقاله وجود ندارد ولی ما معیار مهمتری به نام رضایت کاربر داریم که می‌توانیم با توجه به آن تعداد لینک‌ها را انتخاب کنیم. در فصل دوم این کتاب پاسخ سئوال خود را بگیرید.

آدرس صفحه فارسی باشد یا انگلیسی؟

معرفی کتاب کلاف محتوا

عده زیادی باور دارند استفاده از آدرس فارسی باعث بهبود سئو سایت می‌شود و برخی هم معتقدند که گوگل URL انگلیسی را بهتر ایندکس می‌کند. پاسخ درست کدام است؟ در این مقاله و در فصل سوم مهم‌ترین نکاتی که باید در نظر بگیریم، بررسی خواهد شد.

برای موفقیت در سئو، هفته‌ای چند مقاله بنویسیم؟

تولید محتوای باکیفیت نیازمند صرف زمان و هزینه است، تعادل میان کیفیت و کمیت را بودجه تعیین می‌کند. قبل از تعیین تعداد مقالات در هفته باید به ماهیت کسب و کار و منابعی که در اختیار داریم فکر کنیم. اما معمولا برای مخاطب مهم است که آخرین مقاله وبلاگ شما در چه بازه زمانی منتشر شده است. بنابراین اگر بودجه و زمان لازم را ندارید، آهسته و پیوسته بودن را به عنوان سیاست محتوانویسی خود انتخاب کنید.

تصاویر، چقدر در سئو یک مقاله تاثیرگذارند؟

معرفی کتاب کلاف محتوا
معرفی کتاب کلاف محتوا

تصاویر اولین و مهمترین ابزار ما برای نگه داشتن کاربر در صفحه هستند. استفاده از تصاویر مناسب علاوه بر بهبود تجربه کاربری نقش مهمی در تعیین موضوع و کیفیت محتوا توسط گوگل دارند. تصاویر درصد قابل توجهی از فضای وب را به خود اختصاص داده‌اند و به همین دلیل چه بعنوان یک فعال در حوزه سئو، چه بعنوان مدیر یک وبسایت و چه کدنویس، باید بتوانیم به درستی از آن‌ها استفاده کنیم.

توضیحات بیشتر: آشنایی با فرمت تصاویر و ارتباط آن‌ها با سئو سایت

بولد، هایلایت و تغییر رنگ متن بر سئو تاثیر گذار است؟

هر جوابی هم که به سوال بالا بدهیم، بازهم سردرگمی خفیفی در ته ذهن ما خودنمایی می‌کند. چرا؟ چون گوگل هیچ‌گاه به صورت رسمی یا غیررسمی درباره این موضوع صحبت نکرده و آنچه می‌دانیم بر اساس تجربه شخصی است. البته این موضوع مشخص است که بولد شدن کلمات، توجه مخاطب را جلب می‌کند و زمان بیشتری را در سایت شما خواهد ماند. در فصل هفتم این کتاب، این موضوع را به طور کامل بخوانید.

چند بار کلمه کلیدی را در محتوا تکرار کنیم؟

معرفی کتاب کلاف محتوا
معرفی کتاب کلاف محتوا

تکرار، تکرار، تکرار! تا می‌توانید کلمه کلیدی را در متن خود تکرار کنید. صبر کنید، این جمله قطعا پاسخ مناسبی برای این سوال نیست. ما باید به ادبیات کاربران نزدیک شویم. اما آیا همه‌ی کاربران از یک ادبیات استفاده می‌کنند؟  شما می‌توانید از تمامی عبارات و کلمات نزدیک به کلمه کلیدی استفاده کنید تا تکرار کلمه کلیدی، برای خواننده آزاردهنده نباشد.

استفاده از علائم نگارشی بر سئو تاثیرگذار است؟

معرفی کتاب کلاف محتوا

بیشتر کسانی که در حوزه سئو فعالیت می‌کنند، محتوا را به عنوان ابزاری برای کسب جایگاه در نتایج جستجو می‌شناسند. همین اشتباه ساده باعث می‌شود تا بدون توجه به استانداردهای نگارشی، تنها به دنبال تعداد کلمات و تکرار مفاهیم در صفحه باشیم.

گوگل به راحتی می‌تواند معنی کلمات و کاراکترهایی که در کنار هم قرار می‌گیرند را بفهمد. حتی اگر مانند زبان ژاپنی، هندی و تایلندی فاصله‌ای بین آن‌ها وجود نداشته باشد. از طرفی نیم‌فاصله مختص به زبان فارسی نیست. در زبان‌های پرکاربرد دیگری مانند عربی نیز نیم‌فاصله کاملاً تعریف‌شده است. بنابراین: گوگل به‌راحتی نیم‌فاصله را درک می‌کند.

لینک‌های خارجی یک مقاله را فالو بگذاریم یا نوفالو؟

همه لینک‌ها در اینترنت به صورت پیش‌فرض فالو (Follow) هستند؛ اگر به تگ <a> ویژگی rel=Nofollow را اضافه کنیم به لینک نوفالو تبدیل می‌شود. با اضافه کردن این ویژگی به ربات های گوگل می‌گوییم که دلیلی برای ورود به صفحه لینک شده و بررسی آن وجود ندارد؛ به عبارت دیگر، با این روش هیچ‌گونه اعتبار و ارزشی به صفحه مقصد منتقل نمی‌شود.
در لینک‌سازی داخلی به ندرت از ویژگی نوفالو استفاده می‌کنیم اما در لینک‌سازی خارجی و ارجاع به منابع بیرونی در مقاله در شرایط خاصی بهتر است از ویژگی نوفالو استفاده کنیم.

ویدیو را روی سایت خودم بارگذاری کنم یا آپارات؟

معرفی کتاب کلاف محتوا
معرفی کتاب کلاف محتوا

به‌صورت‌ خلاصه در 90 درصد مواقع بهتر است برای انتشار ویدیو از آپارات استفاده کنیم. تنها در مواردی از سایت خودمان برای انتشار ویدیو استفاده می‌کنیم که ویدیو بسیار ارزشمند بوده و قصد داریم کاربران فقط در سایت خودمان ویدیو را مشاهده کنند.

شما می‌توانید این کتاب را که به شکل ساده و روان نوشته شده است، در کمتر از 3 ساعت بخوانید. کتاب‌هایی که در زمینه بازاریابی محتوایی نوشته شده، معمولا به شکل ترجمه است که شاید با فضای دیجیتال ما به شکل کامل هماهنگ نباشد. اما این کتاب در عین سادگی، بسیار پخته و مفید است.

نسیم طهرانی

نوشتن، همان رویایی است که مرا به ادامه زندگی دلگرم می کند.

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا