نوشته‌های من

بهترین کتاب های عرفانی؛ 7 کتاب برای فهم عرفان

بهترین کتاب های عرفانی را با خواندن این مقاله می‌توانید بشناسید. گاهی اوقات برای یاد گرفتن بعضی موضوعات باید به مهم‌ترین منابع موجود مراجعه کرد. فهم و شناخت موضوعات عرفانی هم از جمله مطالبی است که باید برای آن وقت و حوصله داشت و البته از منابع مورد اعتماد استفاده کرد. در این قسمت برای شما از کتاب‌های عرفانی صحبت می‌کنیم که شما را در این راستا، یاری می کند:

7 کتاب از بهترین کتاب های عرفانی

در این قسمت در مورد 7 کتابی که با مفاهیم عرفان و خودشناسی نوشته شده است، برای شما صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

تذکره الاولیاء

بهترین کتاب های عرفانی

کتاب تذکره الاولیاء کتابی است به نثر ساده و در قسمت‌هایی مسجع از عطار نیشابوری است. عطار شرح 72 تن از اولیا، عارفان و مشایخ تصوف را با ذکر مکارم اخلاق، مواعظ و سخنان حکمت آمیزشان در این کتاب به رشته تحریر آورده است. در این کتاب، عطار نیشابوری به گردآوری احوال و کردار بزرگان و عرفا پرداخته و از هر کدام، گزیده‌ی کوتاهی ارائه کرده است. دکتر شفیعی کدکنی در مقاله‌ی خود در نشریه‌ی بخارا (شماره ۱۳۰) تأکید می‌کند که با وجودِ به‌کارنگرفتنِ ارجاعات و استنادات، هم‌چنان این کتاب، یک شاهکار ارزشمند، اندیشمندانه و ظریف است.

تاملات

بهترین کتاب های عرفانی

کتاب تاملات به قلم مارکوس اورلیوس، شما را به خودشناسی دعوت کرده و مضامینی چون محدودیت‌های حیات آدمی، کردار درست در راه زندگی و معرفت به نفس را شرح می‌دهد. مارکوس اورلیوس (Marcus Aurelius) یکی از پادشاهان خوش‌نام تاریخ و فرمانروای حکومت روم بود. شیفتگی او به فلسفه تا حدی بود که علاقه داشت حکومت و مقام را رها کرده و روزی فیلسوف شود. او در کتاب تاملات (Meditations) از منظری خودکاوانه مسائل بنیادین حیات آدمی و اندیشه‌های خود را شرح داده است. این کتاب به موضوعات مختلفی همچون طبیعت، ارزش های اخلاقی، منطق انسان، تقدیر و احساسات خودِ اورلیوس می پردازد.

این مطلب را هم از دست ندهید: معرفی کتاب راز فال ورق

انسان در جست و جوی معنا

بهترین کتاب های عرفانی

چند سال پیش یک نظرخواهی عمومی در فرانسه صورت گرفت و نتیجه نشان داد 89% از شرکت‌کنندگان معتقدند انسان «چیزی» لازم دارد که بخاطر آن زندگی کند و 61% درصد تاکید کردند کسی یا چیزی در زندگی آن‌ها هست که حاضرند به خاطرش بمیرند. دکتر ویکتور فرانکل بعد از مشاهده‌ی این نتیجه، نظرخواهی مشابهی را در دفترش و میان مراجعانش انجام داد و دوباره به همان نتایج دست یافت. 

کتاب انسان در جست‌وجوی معنی، داستان زندگی دکتر ویکتور فرانکل برای پیداکردن این معنا در زندگی بود.این کتاب اثر دکتر ویکتور فرانکل است که در آن از تجربه‌ای صحبت می‌کند که منجر به کشف لوگوتراپی شد. این تجربه، اسیر بودن در اردوگاه کار اجباری در زمان نازی‌ها است. پدر، مادر، برادر و همسر او یا در اردوگاه‌ها جان سپردند و یا به کوره‌های آدم‌سوزی فرستاده شدند.

مرصاد العباد

بهترین کتاب های عرفانی

کتاب مرصاد العباد، نوشته عارف بزرگ نجم‌الدین ابوبکر ملقب به نجم رازی و معروف به دایه است که نمونه‌های اشعارش در این کتاب و تألیفات دیگر او نیز در تذکره‌ها به یادگار مانده است. مرصادالعباد یکی از مهم‌ترین کتاب‌های نثر ادبیات فارسی و نیز یکی از لطیف‌ترین متن‌های عرفانیِ این زبان است. محمدامین ریاحی، مصحح کتاب، نام آن را نیز این‌طور ترجمه کرده است: «راه بندگان (راهی که ایمن است و به وسیله‌ نگاهبانان طریقت و شریعت نگهبانی می‌شود) از آغاز تا انجام».

کتاب «مرصادالعباد» دارای یک دیباچه و پنج باب است که هر باب از شماری فصل تشکیل شده است. در مجموع این کتاب ۴۰ فصل دارد که درباره موضوع‌هایی چون مبدأ موجودات عالم، اصول عرفان و طریقت حق، سلوک طبقه‌های گوناگون مردمان، اعم از پادشاه، عالم، قاضی، نویسنده، دهقان و دیگر قشرها است.

بهترین کتاب های عرفانی؛ مناجات نامه

بهترین کتاب های عرفانی

مناجات نامه اثری است به نثر از خواجه عبدالله انصاری ملقب به پیر هرات. در میان نثر این کتاب، گاهی ابیاتی هم سروده شده است. مضمون این اثر تغزلات مسجع عارفانه و نیایش است. مناجات‌های او بسیار دلنواز است.

وی در بخشی از این کتاب می‌گوید: الهی! یکتای بی‌همتایی، قیوم توانایی، بر همه چیز بینایی، در همه حال دانایی، از عیب مصفایی، از شرک مبرایی، اصل هر دوایی، داروی دل‌هایی، شاهنشاه و فرمانروایی، به تو رسد ملک خدایی. الهی! نام تو ما را جواز، مهر تو ما را جهاز، شناخت تو ما را امان، لطف تو ما را عیان.

الهی! ای خالق بی‌مدد و ای واحد بی‌عدد، ای اول بی‌هدایت و ای آخر بی‌نهایت، ای ظاهر بی‌صورت و ای باطن بی‌سیرت، ای حی بی‌ذلت، ای معطی بی‌فطرت، ای مهربان بر خلایق عذرهای ما بپذیر که تو غنی و ما فقیر و بر عیب‌های ما مگیر که تو قوی و ما حقیر، از بنده خطا آید و ذلت و از تو عطا آید و رحمت. الهی!

این مطلب را هم بخوانید: معرفی کتاب دنیای سوفی

تسلی‌بخش‌های فلسفه

بهترین کتاب های عرفانی

کتاب تسلی بخشی های فلسفه شامل شش بخش است که هر بخش در مورد یک فیلسوف و یک راه حل در مواجهه با مشکلی در زندگی است. کتاب تسلی بخش های فلسفه یکی از لذت بخش ترین کتاب‌هایی است که هر کسی که به فلسفه علاقه دارد یا ندارد، آن را خواهد خواند. این کتاب بیشتر از آنکه بیانی فلسفی با کلماتی قلمبه سلمبه داشته باشد زندگی پنج فیلسوف را رودر روی باورهایشان قرار می‌دهد تا به ما در مقابله با مشکلات زندگی کمک کند.

درباره معنی زندگی

بهترین کتاب های عرفانی

کتاب درباره معنی زندگی نوشته‌ی ویل دورانت یکی از درخشان‌ترین و به‌یادماندنی آثار خالقش محسوب می‌شود که نظرات و دیدگاه‌های بسیاری از اندیشمندان و بزرگان معاصر را در خصوص مفهوم زندگی و ارزش آن در خود جای داده است. این کتاب حتی در میان آثار فلسفی نیز کتاب ویژه‌ای به حساب می‌آید و حتی نحوه و انگیزه‌ی نگارش آن نیز داستانی مخصوص به خود را دارد. یکی از قسمت های جالب این داستان رویایی دورانت با مردی است که به وی می گوید:
«من قصد خودکشی دارم و دلیلی برای ادامه‌ی زندگی نمی‌بینم. شما که فیلسوف هستید دلیل ارزشمندی برایم بیاورید تا این کار را انجام ندهم.»

اگر شما هم کتاب‌هایی با موضوعات عرفان و فلسفه را می‌شناسید، حتما در کامنت ذکر کنید. این دسته از کتاب‌ها برای افراد شناختی را ایجاد می‌کنند که پاسخگوی سئوالات بسیاری در ذهن آدم‌هاست.

نسیم طهرانی

نوشتن، همان رویایی است که مرا به ادامه زندگی دلگرم می کند.

نوشته های مشابه

‫9 دیدگاه ها

    1. اگر کسی دوست داره با داستان، موضوعات عرفانی رو بخونه کتابایی مثل دنیای سوفی یا راز فال ورق یا حتی کیمیاگر قشنگه. اما ما توی سبک های کلاسیک هم کتابای بسیار غنی داریم مثل همین مناجات نامه که طبیعتا نثر دشوارتری دارند.

      1. می تونم بپرسم تو چه رشته و مقطعی مشغول تحصیل هستین
        خودتون چند تا از کتابایی رو که معرفی کردین خوندین
        آیا مطالب کتاب های دینی رو که معرفی کردین مثل تذکره الاولیاء میشه مطابق با مبنای علمی، روانشناسی و…… دونست؟

        منتظر پاسختون هستم

  1. من اگر قرار بود معرفی کنم سه کتاب از حضرت عطار( منطق الطیر- مصیبت نامه – الهی نامه)
    سه کتاب از حضرت مولانا ( مثنوی معنوی – فیه ما فیه – دیوان شمس)
    و از حضرت پروین اعتصامی هم دیوان پروین که به ساده ترین شکل عرفان را شرح داده معرفی میکردم

  2. کتاب عرفان الحق ب قلم صفی علی شاه
    رساله محمد بن جبار نفّری از کتاب مجموعه رسائل عرفانی

  3. فتوحات مکیه
    شرح منظومه
    شرح قیصری
    شرح منازل کاشانی
    مصباح انس
    رساله منصوب بحرالعلوم
    کشف حقایق
    گلشن راز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا