با مطالعه این 10 کتاب نویسنده شوید!
تمام افرادی که می توانند کلمات را در کنار هم قرار دهند، آرزوی نویسنده شدن را در سر می پرورانند. آنها همیشه خود را در جایگاه افرادی می بینند که با قلم جادویی خود داستانهایی به یاد ماندنی را نوشتند و از خود به جای گذاشتند. اگر شما هم این آرزو را دارید، ما این 10 کتاب را به شما پیشنهاد میکنیم تا با خواندنشان به نویسندهشدن نزدیکتر شوید:
۱- تکنیکهای نویسندگان بزرگ
نویسنده: نل کارد
این کتاب که از سوی روزنامۀ گاردینِ انگلیس منتشر شده است، چند ویژگی مهم دارد. یکی اینکه به استثنای دو فصل مربوط به چاپ و انتشار رمان، نویسندگانِ بقیۀ فصلهایش داستاننویس هستند و هر نویسنده به موضوعی پرداخته که خودش در آن تبحر خاصی داشته است. مثلاً فصل دیالوگ را دی بی سی پِیِر، نویسندۀ ورنون گاد لیتل، نوشته است. یک ویژگی دیگرش هم تمرینهایی است که در آخر هر فصل با عنوان «کارگاه نویسنده» آمده است و دست کم برای نویسندۀ نوقلم میتواند بسیار مفید باشد.
اما ویژگی مهم آن در موجز بودنِ آن است. در بسیاری از این نوع کتابها رودهدرازیهای نویسنده باعث میشود خواننده اصل مطلب را گم کند یا حتی از خیر خواندن آن بگذرد. هر کدام از فصلهای این کتاب را میتوان در یک نشست خواند و نکتههایی از آن آموخت. «تکنیکهای نویسندگان بزرگ» اگر با دقت خوانده شود میتواند کلاس یا دورهای پیشرفته و کارگاه پرثمری برای نوشتن رمان و داستان باشد.
2- عادت روزانه نوشتن
نویسنده: مارگرت جراوتی
اگر قصد نوشتن داستان دارید، ولی کمبود وقت و زیادی مشغله را مانع راهتان میبینید یا اگر از نوشتن میترسید و جوانب اینکار را درست نمیشناسید، این کتاب میتواند راهنما و الهامبخش خوبی برایتان باشد، طرز فکرتان را درباره دشواری نوشتن تغییر دهد و ترسهایتان را دور کند.
این کتاب با کمک گرفتن از حوزههای مختلف دانش اعم از روانشناسی، هنر، زبانشناسی و تبلیغات، در هر فصل از منظری متفاوت مبحثی مرتبط با نوشتن را پیش میبرد و بعد از هر فصل نیز تمرینی برای یادگیری بهتر و عمیقتر در کوتاهترین زمان، طرح میکند.
شما چه نویسندهای تازهکار باشید، چه نویسندهای حرفهای که به دنبال ایدههای بیشتر و بهتر است و چه کسی که تنها برای رسیدن به خودآگاهی قصد نوشتن دارد، این کتاب میتواند برایتان ثمربخش باشد. عادت روزانه نوشتن راهی عملی برای قدم گذاشتن در راهی است که به نویسندگی ختم میشود.
3- یک سال تا نویسنده شدن
نویسنده: سوزان م.تیبرگین
این کتاب شما را ترغیب میکند که وارد مسیر نویسندگی شوید و اگر هماکنون در مسیرِ نوشتن هستید، برایتان همسفری الهامبخش و آموزنده خواهد بود. «یک سال تا زندگی نویسندگی» شامل دوازده فصل و حاصل از بیش از پانزده سال تدریس است. این فصلها آمیزهای از انگیزش و آموزش هستند.
بعلاوه، هر فصل شامل نمونههایی از آثار نویسندگان پیشکسوت و معاصر است تا نشان دهد آنها چگونه با ظرافت و مهارت آثارشان را خلق کردهاند و نگاهشان را به جهانیان عرضه کردهاند. نویسنده این کتاب که از طرفداران کارل گوستاو یونگ در روانشناسی است، معتقد است قریحه نویسندگی از یگانه منبع خلاقیت که در وجود همه ماست سرچشمه میگیرد.
منبعی به نام خداوند هستیبخش که پیروان همه مذاهب و ادیان به آن باور دارند. او با ارائه تمرینهایی به مخاطب یاد میدهد که چگونه قدرت بهرهگیری از الهام و شهود را در خود تقویت کنند و در مسیر خلاقیت ادبی گام بردارند.
این مطلب را هم بخوانید: بهترین رمان های ایرانی که باید خواند
4- 38 خطای رایج داستاننویسان
نویسنده: جک م.بیکهم
نویسنده این کتاب، هدف از نگارش آن را واکسینهکردن نویسندگان در برابر خطاهای رایج و مصون ماندن از سرابهای وسوسهانگیزی دانسته است که نویسندههای زیادی را به دام انداختهاند. او در مقدمه کتاب به خوانندگانش هشدار میدهد: نوشتههای قبلیتان را با چیزهایی که در این کتاب فرا میگیرید، قضاوت نکنید، چرا که این کار درجا زدن در گذشته است و شما را عقب میاندازد.
امید من این است که سرفصلهای ۳۸گانه این کتاب را در آثار آتی خود لحاظ کنید و مراقب لغزشگاههایی باشید که در عرصه ادبیات داستانی هنوز قربانیان زیادی میگیرند.
اگر حواستان جمع بوده و این اشتباهها را مرتکب نمیشدهاید که بهتر و اگر قبلاً مرتکب شدهاید، در کارهای آینده خود از آنها دوری کنید. برخی سرفصلهای این کتاب عبارتند از: موقع نوشتن خودنمایی نکنید، برای خواننده سخنرانی نکنید، نگذارید شخصیتها پرحرفی کنند، دنبالهرو بازار نباشید، ایدههای پیرنگهایتان را حرام نکنید و …
۵- ۱۰۰۰ جرقه داستانی
نویسنده: برایان کوهن
یکی از سختترین کارها در نوشتن، داشتن یک ایده محکم و قابل گسترش است. داشتن ایدههای متنوع میتواند به پویایی ذهن نویسندهها کمک کنند و بهانههایی باشند برای رویش بذر داستانهایی که در ضمیرشان منتظر شکفتن هستند. هدف از ارائه این مجموعه از ایدهها با عنوان «هزار جرقه داستانی» این است که نویسندگان بالقوه را ترغیب به اقدام کند.
ایدههایی که اغلب ما تجربههایی مرتبط با آنها را در زندگی خود داریم اما در زیر لایهای از غبار زمان و فراموشی از نگاهمان پنهان ماندهاند. برخی از این نوشتهها بهصورت سؤال هستند و از شما یک پاسخ مفصل طلب میکنند و برخی دیگر جرقههایی برای ایجاد یک صحنه داستانی در اختیارتان میگذارند. بسیاری از آنها مانند پرتوهایی هستند که به گوشهای از تجربه زیسته شما میتابند و این فرصت را فراهم میکنند که با گذراندن آنها از منشور ذهن خود، طیفی از داستانهای خلاق را پدید آورید.
۶- نویسندگی خلاق به زبان ساده
نویسنده: مگی هاماند
هرکسی خیالپردازیها، رؤیاها، بیمها و امیدهای خودش را دارد ولی بسیاری از آدمها جرئت نوشتن ندارند و نمیدانند چطور باید تصوراتشان را روایت کنند که برای دیگران هم جالب و خواندنی باشد. اشتیاق برای نوشتن بسیار مهم و لازمه تعهد و پشتکار است. داستان باید در درون شما شعلهور باشد و به دنبال راه فرار بگردد. با این همه خلق یک اثر خوب، چیزی فراتر از اشتیاق و پشتکار میطلبد؛ نوشتن یک هنر و مهارت است.
شما باید با فوت و فنهای نوشتن آشنا شوید و آنها را در تمرینات به کار ببندید تا بتوانید آنچه در ذهن دارید، به تصویر بکشید. این کتاب به شما کمک میکند، اصول نوشتن خلاق رابهطور عملی تجربه کنید و با انجام تمرینهای موثر، بر آنها مسلط شوید.
فراموش نکنید که اگر به خودتان اجازه اشتباه کردن ندهید، شبیه جهانگردی خواهید بود که به جای رفتن به کوچه پسکوچهها و کشف دیدنیهای هیجانانگیز، فقط در خیابانهای اصلی قدم میزند.
۷- سبک شخصی در رمان
نویسنده: ریچارد گودمن، فلیپ ک.جیسون
این کتاب حاصل یک عمر کلنجار رفتن نویسنده آن با واژههاست. نکتههایی ناب درباره موسیقی نثر، اهمیت واژهگزینی درست، نحوه نامگذاری کتابها و تکنیکهای روایت. «سبک شخصی در رمان» تاکید میکند که یک اثر داستانی بسی فراتر از روایتی است که نقل میکند و اطلاعات و ماجراهای آن اغلب با نوعی موسیقی پنهان عجین است که به ویژگیها و نگاه خاص نویسنده بازمیگردد.
آوایی که نویسنده با واژهها ایجاد میکند، در واقع نوعی نُت موسیقی است که همه میتوانند بخوانند. طوری که اغلب اوقات موسیقیِ یک نوشته است که ما را مجذوب خود میکند، نه محتوای آن. از این رو کسب مهارت در نوازندگی با واژهها با یادگیری نواختن یک ساز موسیقی قابل مقایسه است و نیاز به حوصله، تمرین و گوش شنوا دارد. همچنین یادآور میشود، زبان مانند دریایی توفانی است که نویسندگان برای کشف افقهای جدید، باید همچون دریانوردان دل به امواج خروشانش بسپارند و در برابر آن متواضع باشند.
۸- شور داستاننویسی
نویسنده: دونالد ماس
اگر دست به قلم بردهاید تا داستانی خلق کنید، محال است خالی از شور و شوق باشید. این کاری نیست که آدمهای بیعاطفه و احساس طرفش بروند. اگر عشق را میشناسید، اگر درست و خوب زندگی کردهاید، پس داستانهایی در دل دارید. داستانهایی که تماماً برای شماست. وظیفه شما در قبال این داستانها این است که آنها را به شکل تکراری روایت نکنید. این کتاب شامل نکتههای کیمیاگونهای است که میتواند الهامبخش شما در خلق چنین آثار ماندگاری باشد و تفاوتهای یک کار متوسط با اثری فراموش نشدنی را به شما نشان دهد.
تمرینهای غنیکننده در پایان هر بخش به شما میآموزد که چگونه تکنیکهای عملی را در اثر خودتان به کار بگیرید و نمونههای متنوع و پرمایه از رمانهای درجهیک معاصر نحوه کاربرد تکنیکهای مطرح شده را در داستانهای واقعی نشان میدهد.در یک کلام «شور داستاننویسی» به شما یاد میدهد که چگونه تجربههای زیسته خود را به داستانهایی تأثیرگذار، اصیل و درخشان تبدیل کنید.
۹- میانبُرهای رمان
نویسنده: عبدالمجید نجفی
این کتاب از طریق آموزش ظرایف و تمرینهای ارزشمند، به شما یاد میدهد که چگونه در کوتاهترین زمان ممکن به اولین پیشنویس رمانتان برسید. نویسنده که جوایز ادبی متعددی در کارنامه خود دارد، میگوید: زمانی که رمان دومم هنوز در حد نمونه بود به فروش رفت و من با اولین ضربالاجل برای نوشتن داستان مواجه شدم. تندنویسی را خوب بلد بودم.
چیزی که نیاز داشتم، روشی بود که خیلی سریع مرا به یک پیشنویس عالی برساند. تکنیکهای جدیدی کشف کردم و برخی فنون قدیمی را به کار بستم تا هر چه سریعتر بتوانم داستانم را خلق کنم. اوایل کار گاهی ممکن بود از فنون نگارشی عجیب و غریب اکتشافی خودم خجالت بکشم، اما امروز بر آنم که حقایقی را درباره نحوه نگارشم بیان کنم.
ابتدا تصور میکردم نویسندگان دیگر بهسختی با شیوههای نگارشی من ارتباط برقرار کنند، اما هرقدر با نویسندگان بیشتری آشنا شدم، فهمیدم اغلب ما آدمهای عجیبوغریبی هستیم. اگر تکنیکی در مورد من کارساز بوده، احتمالاً بهدرد بقیه هم میخورد.
۱۰- الگوهای جهانی داستان
نویسنده: اِمی دیردون
برای ساختن یک خانه، به ترتیب از کنار هم قرار دادن بزرگترین عناصر به کوچکترین آنها حرکت میکنیم. بعد از پیریزی اساس ساختمان، نوبت به ریزهکاریهایی همچون نقاشی و نصب پنجرهها و کاغذدیواری میرسد. به همین ترتیب، وقتی درباره ابعاد مختلف شخصیت و پیچیدگی پیرنگ داستان ایدههایی دارید و حتی اگر چندین صحنه را هم نوشتهاید، لازم است قبل از ادامه و تکمیل نسخه دستنویستان، مسیر کلی داستانتان را بسط بدهید و چارچوب آن را مشخص کنید.
«الگوهای جهانی داستان» به شما کمک میکند ایدههای داستانتان را با کمترین نگرانی و اتلاف وقت بسط دهید. برخی تمرینها را میتوان سریع انجام داد و برخی دیگر نیاز به تعمق بیشتری دارند. در حین بسط داستانتان، میتوانید با بهرهگیری از این تمرینها، به عقب بازگردید و کارهای قبلی را بازبینی کنید. بعد از انجام این تمرینها، نوشتن رمانتان آسان، سریع و روان پیش خواهد رفت. چرا که سازماندهیهای آن را قبلاً انجام دادهاید.
چه کتابای خوبی. ممنون از معرفی
شما هم اگه پیشنهادی دارین، بفرمایین
به نظرم کتاب های مربوط به نکات ویراستاری هم باید مطالعه بشه
موافقم
یعنی میشه منم یه روزی نویسنده بشم؟
از مطالعه آثار مهم ایران و جهان شروع کنین. حتما میشه
چه رشته دانشگاهی رو باید برای این شغل انتخاب کرد؟
طبیعتا رشته های مرتبط با ادبیات اما در کنار آن نیاز دارین تا مهارت های نوشتن رو آموزش ببینین
چه کلاس هایی در این ارتباط می تونیم بریم؟
کلاس های حمید سلیمی، مرتضی برزگر و احسان محمدی