نوشته‌های من

6 عامل موثر در انتخاب و خرید کتاب

انتخاب و خرید کتاب موضوعی بسیار بااهمیت برای همه‌ی ماست. حتما برای همه‌ی ما پیش آمده که به فروشگاه‌های شهرکتاب و یا کتابفروشی‌ها رفته باشیم و بین تعداد زیادی از کتاب‌ها سرگردان شده باشیم. معمولا وقتی یک داستانی با اقبال عمومی رو به رو می‌شود، مترجمان و انتشارات متعددی به دنبال کتاب اصلی می‌روند و تلاش می‌کنند تا سهمی از بازار این کتاب داشته باشند. در این بین مخاطبان باید به برخی از نکات توجه کنند تا بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند.


در این مقاله تلاش می‌کنیم تا با ارائه توضیحاتی در این باره به شما کمک کنیم تا در دنیای کتاب‌های مختلف و متنوع، بتوانید کتابی مناسب با سلیقه خودتان تهیه کنید. البته این موضوع مستلزم این است که با برخی از نام‌ها آشنایی داشته باشید. در ضمن شما می‌توانید از تجربه افرادی که سابقه بیشتری در مطالعه کتاب دارند، در ارتباط با مترجمین خوب و انتشارات ارزشمند استفاده کنید.

انتخاب و خرید کتاب

انتخاب و خرید کتاب؛ از چه کسی و کجا؟

برای انتخاب و خرید کتاب با محتوای قابل قبول باید به این 6 نکته توجه کنید:

اسم نویسنده

بدون شک نویسنده هر کتابی، مهم ترین عامل برای انتخاب کتاب توسط مخاطبان بازار کتاب است. معمولا نویسندگان در طی سال‌های متمادی با نوشتن آثار ارزشمند و خواندنی برای خود طرفدارانی پیدا می‌کنند و به محض اینکه کتابی جدید را منتشر می‌کنند با استقبال زیادی روبه رو می‌شوند. امروزه با کمک رسانه‌های اجتماعی که هر کسی در آن مشغول به فعالیت و اطلاع رسانی است، نویسندگان هم کار راحت‌تری برای دعوت خوانندگان به کتاب‌هایشان دارند.

بسیاری از نویسندگان مدت‌ها قبل از انتشار کتاب، اقدام به نوشتن برخی از قسمت‌های مهیج داستان خود می‌کنند و به این ترتیب افراد برای خریدن کتاب در حال انتشار به انتظار می‌نشینند. اینکه نویسنده یک کتاب چه کسی است، شاه کلید معمای انتخاب و خرید کتاب است. حتما همه‌ی ما این موضوع را در مورد کتاب قهوه‌ی سرد آقای نویسنده به یاد داریم که افراد در صف‌های طولانی ایستادند تا این کتاب را خریداری کنند.

انتخاب و خرید کتاب

ناشر

همشهری آنلاین گزارش می‌کند که در ایران 8900 ناشر داریم که 600 ناشر فعال در بین آن‌ها وجود دارد. بنابراین براحتی می‌توان گفت که تعداد ناشران چندین برابر تعداد کتابفروشی هاست و در چنین شرایطی حتما باید از نام و نشان ناشرانی که بخوبی فعالیت می‌کنند، اطلاع داشت. شاید نیازی به گفتن نباشد که ناشران در کشور ما با شرایط سختی برای تهیه کاغذ و سایر موضوعات مالی روبه رو هستند.

بنابراین همگی تلاش می‌کنند تا کتاب‌های پرمخاطب را به چاپ برسانند و به اصطلاح از قافله عقب نمانند. معمولا هرساله انتشارات برتر در نمایشگاه‌های مختلف معرفی می‌شوند و با اندکی تحقیق می‌توان به این نکته رسید که برخی از انتشارات کیفیت کتاب‌های منتشر شده خود را فدای هیچ چیز نمی‌کنند. حتما در این زمینه سایت‌های مرتبط با کتاب خوانی را مطالعه کنید.

توصیه دیگران

توصیه دیگران از مهم ترین عوامل در تشویق افراد برای خرید کتاب و یا هر محصول دیگری است. معمولا عکس العمل ما در مقابل تبلیغات مختلفی که در مورد کالاها می‌بینیم، خرید کردن نیست و ما نیاز داریم از تجربه افرادی که محصولی را خریداری کرده‌اند، مطلع شویم. در اطراف ما افراد بسیاری هستند که علاقه مند به خواندن کتاب هستند و یا حرفه و شغل آن‌ها تحقیق در این ارتباط است. به طور یقین توصیه چنین افرادی برای ما بسیار کاربردی و راهگشاست.

انتخاب و خرید کتاب

تعداد دفعات چاپ

وقتی کتابی را در دست می‌گیریم، ناخودآگاه سری به اطلاعات انتشار و چاپ کتاب می‌زنیم. معمولا تعداد دفعات چاپ یک کتاب نشان می‌دهد که چقدر از این کتاب استقبال شده است و کتاب‌های پرمخاطب حتی به چاپ‌های پنجاهم و یا بالاتر هم رسیده‌اند. البته بالا بودن این شاخص، می‌تواند نشان دهنده این باشد که تمام ویژگی‌ها اعم از چاپ، مترجم، داستان و نویسنده در رده‌های قابل قبولی هستند.

طراحی و نوع دیزاین کتاب

شاید نام بردن از این ویژگی برای همه و خصوصا کتاب دوستان چندان خوشایند نباشد. یک زمانی در مورد رنگ جلد کتاب و حجیم و یا کوتاه بودن کتاب‌ها صحبت میشد و اینکه برخی از افراد، کتاب‌هایی را خریداری می‌کنند که صرفا نظر آن‌ها را در مورد طراحی و نوع دیزاین کتاب‌ها، تامین کند.

هر چند که ظاهر کتاب نمی‌تواند دلیل خوبی برای خریدن یک کتاب باشد، اما معمولا انتشارات خوب، وقت و حوصله‌ی بیشتری برای طراحی تصویر و جلد کتاب به خرج می‌دهند و این به شما این اطمینان را می‌دهد که برای تمام مراحل تهیه کتاب، ظرافت‌های لازم در نظر گرفته شده است.

انتخاب و خرید کتاب

مقدمه‌ کتاب

حتما تا الان مقدمه‌های کتاب‌ها را مطالعه کردید و بعضا متوجه شدید که مقدمه برخی از کتاب‌ها توسط نویسندگان دیگری نوشته می‌شود. گاهی اوقات افرادی که به تازگی فعالیت نویسندگی خود را آغاز کرده‌اند، از افراد پیشکوت در امر نوشتن کتاب، درخواست می‌کنند که با توجه به محتوا، مقدمه‌ای را برای کتاب آن‌ها بنویسند. همچنین برخی از نویسندگان اگرچه خود دارای تبحر بسیار بالایی هستند اما تمایل دارند امضای یک فرد فرهیخته را در کتاب خود داشته باشند. درچنین مواردی می‌توان به تجربه و مهارت این نویسندگان اعتماد کرد. به طور مثال مقدمه کتاب بیگانه آقای کامو توسط ژان پل سارتر فیلسوف و نویسنده فرانسوی نوشته شده و در واقع مهر تاییدی بر محتوای این کتاب است.

مترجم کتاب

برای کتاب‌های خارجی، شاید مهمترین موضوع مترجم کتاب باشد. چه بسیار افرادی که کتاب‌های خوب را بخاطر ترجمه‌ی بد آن‌ها رها کردند. پس حتما در ارتباط با مترجم قبل از خریدن کتاب، تحقیق کنید.

سخن آخر

برای انتخاب و خرید کتاب مناسب راه‌های زیادی وجود دارد تا بهتر تصمیم گیری کنید. از بهترین راه‌ها این است که به سایت‌های معرفی و نقد کتاب مراجعه کنید تا نظرات افراد متفاوت با افکار و سلیقه‌های مختلف را جویا شوید.

نسیم طهرانی

نوشتن، همان رویایی است که مرا به ادامه زندگی دلگرم می کند.

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. برای خریدن کتابای خارجی حتما باید به مترجمش دقت کنیم. خیلی باهم فرق دارن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا