بازاریابی محتوایی

آشنایی با کتاب الکترونیکی محتوای کاردرست

کتاب محتوای کاردرست، کتابی متفاوت و با لحنی جدید است که تولیدکنندگان محتوا را مخاطب خود قرار داده است. عنوان انگلیسی این کتاب “Fucking good content” است و نویسنده این کتاب که دن کلسال است، در مقدمه اینگونه می‌گوید:
احتمالا محتوایتان چنگی به دل نمی‌زند. نگران نباشید. شما تنها نیستید! اغلب مردم و شرکت‌ها به دنبال تولید محتواهایی هستند که از انگشت کوچک پا هم بی فایده تر است. حرفم را باور نمی‌کنید؟ کافیست نگاهی به شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌های برندها بیندازید! خواهیـد دیـد کـه فقـط تعـداد انگشت شـماری از محتواهایشـان توانسـته مخاطـب را درگیـر کنـد، و این درگیـر کـردن هـم نتوانسـته مخاطبـان زیـادی را بـه مشـتریان آن برند تبدیـل کند.

اما در مورد مترجمان این کتاب باید بگویم که این کار حاصل همکاری یوسف فراهانی و مهسا طوسی است. این دو معتقدند هر کسی که بیشتر از پنج دقیقه در حوزه محتوا فعالیت کرده باشد می‌داند که تولید محتوا کار دشواری است، اما عمل قلب باز به حساب نمی‌آید! کافیست اصول اولیه را رعایت کنید و فرمول موفقیت خودتان را کشف کنید. این کتاب می‌تواند نقشه راه شما در مسیر تولید #محتوای_کاردرست باشد؛ محتوایی که به دهان بزی شیرین بیاید و مخاطبان زیادی را جذب کند.

همه‌ی ما کتاب‌های زیادی را در ارتباط با محتوا و تاریخچه‌ی آن و نقشی که هم اکنون در فضای مجازی ایفا می‌کند، خوانده‌ایم. اما ساختار این کتاب تا حد زیادی با کتاب‌های قبلی متفاوت است. اگر به دنبال دانستن این تفاوت‌ها و ویژگی‌های این کتاب هستید، با این مقاله همراه باشید:

کتاب محتوای کاردرست چقدر کاردرست است؟

محتوای کاردرست

کتاب محتوای کاردرست از 3 ویژگی منحصر بفرد برخوردار است که آن را متمایز می‌کند. این موارد عبارتند از:

انتخاب عناوین عجیب برای فصول کتاب

شاید باور نکنید اما عنوان تمامی فصل‌های کتاب با این عبارت شروع میشه: گوربابای…. تمامی بیست و چهار فصل این کتاب با گوربابای … آغاز می‌شود مثلا گوربابای استراتژی یا گوربابای سرنخ‌های فروش. معمولا عناوینی از این دست هم توجه مخاطبان را جلب می‌کند و هم بیانگر این موضوع است که گاهی می‌توانیم از قواعد و قوانین فاصله بگیریم و با خلاقیت خود محتوای جدیدی را خلق کنیم.

لحن صریح و بی پرده نویسنده

نویسنده این کتاب دارای لحن خاص و تا حدی خارج از فضای مودبانه است. معمولا در قسمت‌های مختلف کتاب سعی می‌کند رک و بی پرده صحبت کند و از آداب مرسوم نویسندگان در نوشتن کتاب، فاصله زیادی دارد. برای فهم بهتر این ویژگی، قسمتی از کتاب را بخوانیم:

احتمالا که در این کتاب بیش از هر کتاب بازاریابی دیگری با عبارات «لعنتی» یا «گور بابای فلان» مواجه می‌شـــوید. آیا نگرانم که حسن شهرتم به خاطر استفاده از این ادبیات خراب شود؟ اصلا و ابدا! من همینم که هستم. کافیست یک بار با من کار کنید تا این موضوع را متوجه بشوید. هیچ نسخه حرفه ای و غیرحرفه ای از من وجود ندارد. باور کنید. چه در جمع رفقا و چه در جلســـه هیئت مدیره، من همینم که هستم!

فصل‌های کتاب کوتاه و خواندنی هستند!

گاهی اوقات پرداختن به یک مقدمه و حواشی برای خواننده بسیار خسته کننده می‌شود و گاهی افراد از ادامه خواندن کتاب منصرف می‌شوند. باید به شما این مژده را بدهم که کتاب‌های این فصل در عین اینکه نکات شفافی را مطرح می‌کند و دقیقا به مشکلات را بیان می‌کند و برای آن هم راه حلی دارد، بسیار کوتاه است. مترجمان این کتاب را در دو نسخه موبایل و تبلت ارائه کردند تا خوانایی راحت تری داشته باشد.

محتوای کاردرست

کتاب محتوای کاردرست را چه کسانی بخوانند؟

اگر سر و کار شما به هر نحوی با محتوا و محتوانویسی است، این کتاب مناسب شماست. حتی اگر به تازگی تصمیم گرفته اید تا وارد حوزه بازاریابی محتوایی شوید، خواندن این کتاب را از دست ندهید. البته واضح و مبرهن است که این افراد باید کتاب محتوای کاردرست را در موبایل خود داشته باشند و هرازگاهی به آن نگاهی بکنند: بازاریابان محتوایی (اعم از مدیر، مشاور، مدرس، سخنران، استراتژیست و کارشناس)، کپی‌رایترها، دیجیتال‌مارکترها، صاحبان وب‌سایت‌ها و ادمین‌های شبکه‌های اجتماعی.

چگونه این کتاب را تهیه کنیم؟

با توجه به اینکه این کتاب الکترونیک (PDF) است، بلافاصله پس از پرداخت به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که لینک دانلود نسخه موبایل و تبلت (در قالب یک فایل زیپ‌شده) داخل آن قرار گرفته است. کافیست روی این لینک کلیک کنید و هر دو نسخه کتاب را تحویل بگیرید. در ضمن به دایرکت اینستاگرام آقای یوسف فراهانی هم می‌توانید دایرکت دهید.

جملاتی خواندنی از کتاب محتوای کاردرست

بیایید با قواعد نابودکننده این روش بازاریابی آشنا شویم:

محتوای کاردرست

1 -یک بازاریاب با تحصیلات آکادمیک مرتبط اســـتخدام کنید. این فرد باید از آن افرادی باشد که توسط پیرمردهایی آموزش دیده اند که احتمالا بعد از طراحی پوسترهای پروپاگاندای جنگ جهانی دوم، برای هیچ محصول دیگری بازاریابی نکرده اند.

2 -هفته‌ها برای نوشتن یک استراتژی بازاریابی وقت صرف کنید، ولی حتی یک خط از آن را هم اجرا نکنید. چرا؟ چون خودتان هم می‌دانید سرتاپایش مزخرف است!

۳ -چشم بسته، در همه شبکه‌های اجتماعی حساب کاربری باز کنید. اصلا هم از خودتان نپرسید که آیا اینستاگرام به درد کسب وکار شما می‌خورد یا نه!
4 – اول کلی پول برای تبلیغات بنری به هدر بدهید. ســـپس وبسایت و وبلاگتان را با مطالب بی سر و ته پر کنید و دل خودتان را خوش کنید که دارید به سئوی وبسایتتان کمک می‌کنید!

5 -با اینکه هیچ بازگشت سرمایه ای ندارید و خودتان هم نمی‌دانید دقیقا دارید چه غلطی می‌کنید اما باز هم کورکورانه به کارتان ادامه دهید و منتظر باشید تا درخت عرعرتان به بار بنشیند!

نسیم طهرانی

نوشتن، همان رویایی است که مرا به ادامه زندگی دلگرم می کند.

‫2 دیدگاه ها

  1. اسم این کتاب فقط محتوای کار درست نیست بلکه ترجمه اش، نگارشش، دیزاینش و همه چیش کار درسته.
    شدیدا اهل خواندن وگوش دادن کتاب های عالی هستم و یکبار دیگه رکورد کتاب های خوبی که خوانده ام، شکسته شد.

    خیلی دمت تون گرم جای این کتاب توی مارکت های صوتی خالیه امیدوارم با صدای آرامش بخش آقای فراهانی صوتی بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا