بازاریابی محتوایی

2 نکته با کتاب بهترین قصه‌گو برنده است

بهترین قصه‌گو برنده است

بهترین قصه‌گو برنده است کتابی است که در اهمیت داستان‌ها وقصه‌ها سخن می‌گوید.قصه، فقط به کار خواباندن بچه نمی‌آید. قدرت قصه در دنیای بزرگ ترها باور نکردنی است. با داستان می‌شود درباره ی مشکلات جهان حرف زد، برای آن‌ها راه حل یافت و دنیا را جای بهتری کرد. قصه‌ها در رونق کسب و کار تاثیر شگفتی دارند. آن‌هایی که هر روز همراه غذایشان قصه به محل کار می‌برند، ردی در رابطه به جا می‌گذارند که فراموش نمی‌شود.

آدم‌ها در اقیانوسی از اطلاعات و داده‌های پراکنده شناورند که آن‌ها را غرق در گزینه‌های متعدد می‌کند. در این اقیانوس انتخاب، یک قصه‌ی پرمعنی می‌تواند هم‌چون یک منجی حیات‌بخش باشد که ما را با چیزی مطمئن و مهم مهار می‌کند، چیزی که لااقل باثبات‌تر از صداهایی است که معلوم نیست از کجا می‌آیند ولی مدام می‌گویند به من گوش کن. قصه گوها ارتباط شان با مشتری، همکار، رئیس و ارباب رجوع را هموار می‌کنند و به سطح تازه ای از آورده‌های مالی و شغلی می‌رسند. قصه اطلاعات خام را شخصی می‌کند، اعتماد می‌آورد و کاری می‌کند که دیگران به آن چه عرضه می‌کنید یا به آن‌ها می‌فروشید، اطمینان کنند.

بهترین قصه‌گو برنده است


کتاب «بهترین قصه‌گو برنده است» را از زبان نویسنده‌ای می‌خوانیم که معتقد است به کمک داستان‌ها می‌توانیم ارتباط بهتری بیافرینیم، کسب‌وکار خود را رونق ببخشیم و به‌نوعی هوش هیجانی خود را تقویت کنیم. این کتاب به شما آموزش می‌دهد که چگونه تجربه‌های شخصی خود را به همراه داستان‌های دیگری که به امانت گرفته‌اید، تعریف کنید تا نزد شنونده معتبر جلوه کند، ارتباط احساسی بسازد، او را تحت تاثیر قرار دهد و تخیل‌اش را تهییج کند.

کتاب مثال‌های فراوانی دارد، پروسه‌ها و تکنیک‌ها را بیان می‌کند و خلاصه ابزاری در دست شما است تا پیام‌تان را از طریق قصه‌گویی به مخاطب برسانید. در جایی از کتاب گفته می‌شود: »قصه تجربه‌ای است که در ذهن بازسازی می‌شود و به‌اندازه‌ای با احساس و جزئیات روایت می‌شود که شنونده در تصورات خودش آن را به عنوان چیزی واقعی تجربه می‌کند. «

نویسنده کتاب بهترین قصه‌گو برنده است

بهترین قصه‌گو برنده است

نویسنده‌ی این کتاب که کسی جزء آنت سیمونز نیست، معتقد است که قصه‌گویی چیزی نیست که به کسی آموخته نشده باشد یا فردی وجود داشته باشد که از این هنر بی‌بهره باشد » اگر نفس می‌کشید پس قصه‌گو هستید. نه‌تنها قصه‌گو هستید بلکه قصه گوی بااستعدادی هم هستید. « بنابراین هدف از چنین کتابی این است که به خواننده کمک کند تا به قصه‌هایی که می‌گوید توجه بیشتری داشته باشد. همین طور روی قصه‌هایی که از دیگران می‌شنود تمرکز بیشتری داشته باشد. مهم‌ترین نوع قصه‌ها، آن‌هایی هستند که برای خودمان تعریف می‌کنیم. به کمک این قصه‌های شخصی، مسیر زندگی خود را می‌چینیم، ارتباطات خود را شکل داده و ذهن خود را ورز می‌دهیم.

با تمرکز روی هنر قصه‌گویی، دیگر نمی‌توانیم از شنیدن قصه‌های دیگران غافل شویم. درواقع آن‌ها با بیان قصه‌های شخصی‌شان یا داستان‌هایی که ترجیح می‌دهند بیان کنند، از خودشان برای ما تصویری می‌سازند تا به این زبان بگویند چه ارزش‌هایی دارند و چه چیزهایی برایشان مهم‌تر است. این کتاب ۲۲۰ صفحه‌ای را در سه بخش مجزا آورده شده است:

در بخش اول کتاب بهترین قصه‌گو برنده است (قصه اندیشی) نویسنده به این مفاهیم پرداخته است که قصه چیست و چطور می‌شود قصه‌های برنده تعریف کرد و ذهن را به کمک آن‌ها پرورش داد. بخش دوم (قصه یابی) انواع قصه‌هایی را که می‌توانیم بگوییم یا بشنویم، در دسته‌بندی‌های مجزا می‌خوانیم که عبارت‌اند که قصه‌های چه کسی هستم؟ چرا اینجا هستم؟ قصه‌های آموزشی، بینشی، ارزش زیسته و قصۀ می‌دانم در سرت چه می‌گذرد.

بهترین قصه‌گو برنده است

در بخش انتهایی کتاب (فوت کوزه گری) به‌نوعی با تکنیک‌های سوار بر این مهارت آشنا خواهیم شد. زاویه دید قصه‌گو، قصه‌گو در حکم شنونده، هنر گزیده گویی، احساس در قصه‌ها نمونه‌هایی از مضامین این بخش هستند.«آنت سیمونز» Annette Simmons نویسنده‌ی کتاب «بهترین قصه‌گو برنده است» تحصیلاتش را در رشته‌های بازاریابی و روانشناسی به سرانجام رسانده است.

او با نثری ساده و روان این کتاب را به نگارش درآورده و نکات مهم و پراهمیتی را به‌صورت قصه بیان کرده است. این کتاب پیش از آنکه بخواهد تحولی در سیستم کسب‌وکار شما ایجاد کند به شما می‌آموزد چگونه ابتدا قصه‌ی خودتان را بنویسید. این کتاب به شما کمک می‌کند با بهره‌برداری از اصول قصه‌گویی و قدرت روایت برای ارتقا شغل و زندگی شخصی و اجتماعی‌تان استفاده کنید. سرفصل‌های این کتاب عبارت‌اند از:

  • قصه اندیشی به چه معناست؟
  • قصه چیست؟
  • پرورش ذهن
  • گفتن قصه‌های برنده
  • قصه‌های «چه کسی هستم»؟
  • قصه‌های آموزشی
  • قصه‌های بینشی
  • قصه‌های ارزش زیسته
  • تجربه امری حسی است
  • هنر گزیده گویی
  • قصه‌های «هویت تجاری»، «سازمانی» و «سیاسی»
  • زاویه‌ی دید
  • قصه شنوی

این کتاب نه‌تنها برای کسانی که به قصه‌گویی و شنیدن قصه‌ها علاقه‌مند هستند مفید است بلکه برای همۀ افرادی که در پی خواندن کتابی در جهت رشد و توسعۀ فردی یا حتی توسعۀ کسب‌وکارشان هستند، مطالب کارآمدی را ارائه می‌دهد. نویسنده‌ی کتاب “آنت سیمونز” متخصص علوم رفتاری است و کتاب‌های متعددی در این رابطه تالیف کرده است. ترجمه‌ی این کتاب را نشر اطراف در سال ۹۷ منتشر کرده و مترجم آن زهرا باختری است که تلاشش برای ترجمه‌ای روان موفق بوده و مخاطب را با خود همراه می‌کند. این کتاب برای علاقه‌مندان بازاریابی محتوایی توصیه می‌شود.

این کتاب را از دست ندهید: محتوای کاردرست

در بخشی از کتاب بهترین قصه‌گو برنده است می‌خوانیم

بهترین قصه‌گو برنده است

واقعاً قصه چیست؟ هزارتا تعریف برای قصه وجود دارد، بیشتر این تعریف‌ها هم آکادمیک هستند. درواقع تعریف‌های دقیقی هم هستند ولی چیز زیادی نمی‌شود ازشان‌ یاد گرفت. ما هم براساس اهدافمان تعریفی کاربردی از قصه داریم: قصه تجربه‌ای است که در ذهن بازسازی می‌شود و به‌اندازه‌ای بااحساس و جزئیات روایت می‌شود که شنونده در تصورات خودش آن را به‌عنوان چیزی واقعی تجربه می‌کند.

تجربه بهترین معلم است… هميشه این‌طور بوده و هميشه هم همین‌طور خواهد بود. اگر معجزه می‌شد و می‌توانستیم کاری کنیم که آدم‌ها تحت تأثیر ما تجربه متفاوتی از زندگی داشته باشند، دنیا تغییر می‌کرد. تصور کنید یک مهندس نرم‌افزار وارد زندگی روزمره‌ی یک کاربر کامپیوتر شود تا خودش شخصاً ببیند که ایرادهای سیستم چه قدر اعصاب خردکن‌اند.

از آن بهتر، بیایید فقط برای یک روز سیاست‌مدار برجسته‌ای را وارد زندگی یک بیوه‌ی کم‌درآمد کنیم. تصورش جالب است: آدمی که حتی عادت ندارد خودش لباس‌هایش را از خشک‌شویی بگیرد، حالا با سه تا بچه‌ی تخس مشغول خرید در سوپرمارکت است و سعی می‌کند با درآمد ناچیزش میوه و سبزی تازه بخرد. آن سیاست‌مدار هیچ‌وقت چنین تجربه‌ای را فراموش نمی‌کند.

تجربه‌ی مستقیم روشی به‌صرفه برای آموزش است. با کمک این روش رئیس کوته‌بین، همکار، مشتری یا فرزند نوجوانتان را به مکان و زمانی می‌برید که تجربه‌ای ماندگار را در عمیق‌ترین نقاط مغزش ثبت می‌کند. تجربه‌ی شخصی در مقایسه با علم و دانش درک عمیق‌تری به شما می‌دهد. چون همدردی واقعی شما را برمی‌انگیزد. در تجربه‌ی شخصی است که سیاست‌های غلطی که ظاهر خوبی دارند یا آن مواضعی که به غلط محکم و تغییرناپذیر به نظر می‌رسند، به چالش کشیده می‌شوند.

این مقاله به شما توصیه می‌شود: 5 کتاب کوتاه اما پرمحتوا

بهترین قصه‌گو برنده است

یک سرمایه‌گذار را به یک کارگاه بهره‌کشی در کشوری جهان‌سومی بفرستید تا آنجا کار کند و بعد از او بخواهید در صورت امکان نظارت بیشتری روی شرایط کار در کارخانه‌ها داشته باشد. اگر می‌توانستیم چنین تجربه‌ای در اختیارشان بگذاريم، ذهنشان تغییر می‌کرد، تصمیم‌هایشان عوض می‌شد و در مسیر درست کارهای منسجمی می‌کردند.

با این حال بهترین راه تأثیرگذاری بر دیگران که همان تجربه کردن است، در بیشتر موارد عملی نیست. آدم‌ربایی حتی اگر نیت‌مان خیر باشد، کار چندان جالبی نیست. بهترین کاری که می‌توانیم بکنیم این است که تجربه را به‌وسیله‌ی قصه در اختیار دیگران بگذاريم. قصه‌ای آن‌قدر زنده که انگار واقعاً خودشان دارند آن موقعیت را تجربه می‌کنند.

فرض کنیم می‌خواهید اعتماد کارمندهای جدیدتان را جلب کنید یا نه، همان کارمندهای قدیمی به خاطر بعضی تغییرات اخیر ازتان ناراضی‌اند. بهترین روش جلب اعتماد این است که خودشان به‌مرور زمان ببینند شما سر قول و قرارتان هستید، رفتارتان صادقانه است و خاطر جمعشان می‌کنید.

نسیم طهرانی

نوشتن، همان رویایی است که مرا به ادامه زندگی دلگرم می کند.

‫4 دیدگاه ها

  1. کتاب خیلی خوبی هست. واقعا هرچه قصه ها دلچسپ تر باشه، جذب مشتری هم راحت تره. این کتاب برای نویسنده ها و تولیدکنندگان محتوا عالیه.

  2. هنوز کتاب را کامل نخوندم، اما موضوع کتاب موضوع خیلی جذابیه. امیدوارم مفید هم باشه.

  3. کتاب بسیار کاربردی بود برای من. برای تولید محتوا و روایتگری

  4. عالیه ، همه ما قصه دوست داریم و از راه قصه میشه بیشتر و راحتتر اثرگذار بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا